کافی شات بزرگ اینترنت

کافی شات بزرگ اینترنت

کافی شات بزرگ اینترنت

کافی شات بزرگ اینترنت

بیماری های چشم

بیماری های چشم

بیماری های چشم ,بیماری های چشمی,بیماری های چشم انسان,بیماری های چشم و درمان آن,بیماری های چشمی گوسفندان,بیماری های چشم خرگوش,بیماری های چشمی در کودکان

بیماری های چشم , بیماری های چشمی , بیماری های چشم انسان , بیماری های چشم و درمان آن

توضیحاتی در مورد بیماری های چشم

برخی از بیماری های چشمی همچون ورم ملتحمه ی چشم تنها آزار دهنده اند، اما برخی دیگر همچون دژنراسیون ماکولار بسیار جدی هستند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد بیماری های چشم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع بیماری های چشم

۱. ورم پلک پایین اکثر آدم‌ها دچار این اشتباه می‌شوند که فکر می‌کنند یک دانه یا توده در پلک پایین فقط گل‌مژه است. با این حال اگر ورم برطرف نشد، می‌تواند واقعا یک سرطان نادر باشد. سرطان غده سباسه مانند گل مژه به نظر می‌رسد، اما ماه‌ها باقی می‌ماند و هم‌چنان در همان نقطه ظاهر می‌شود. ۲. ریزش ابرو وقتی قسمت بیرونی ابروی یک فرد شروع به ریزش یا کم‌پشت شدن می‌کند، اصلا آن را نادیده نگیرید. از دست دادن بخش بیرونی ابرو واقعا یک علامت شایع بیماری تیروئید است.۳. دید موج‌دار یا سوسو زننده این عموما نشانه‌ی آن است که میگرن شدید در حال آغاز است. طوری به نظر می‌رسد که انگار لبه‌های دید شما تکان می‌خورد، انحنا دارد، ‌یا سوسو می‌زند. اگر این برای شما اتفاق می‌افتد، سعی کنید استراحت کنید و مسکن مصرف کنید.۴. سرخی چشم اگر سفیدی چشم‌هایتان دائم صورتی یا قرمز به نظر برسد نشانه‌ی آن است که چیزی آنها را اذیت می‌کند. این معمولا علامت اولیه‌ی آلرژی است. ممکن است به خوراکی، گرده، گیاه، قارچ، یا مواد شیمیایی دیگر آلرژی داشته‌باشید. مهم است که قبل از این‌که منشأ آلرژی سبب واکنش‌های شدیدتر شود، ‌آن را پیدا کنید. ۵. مشکلات بینایی ناگهانی اگر چشم‌هایتان ناگهان از کار بیفتد، ممکن است دچار سکته شده‌باشید. سکته زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در مغز دچار اختلال شود. ممکن است این به دوبینی، دید تاریک، یا از دست دادن کامل بینایی در یک یا هر دو چشم منجر شود.۶. تاری دید هنگام نگاه کردن به صفحه‌نمایش این نشانه را به سادگی به حساب خستگی نگذارید. ممکن است شما سندروم بینایی کامپیوتر داشته‌باشید، که ناشی از دشواری تمرکز روی صفحه‌نمایش‌هایی با کنتراست پایین است. این خستگی چشم می‌تواند به ماهیچه‌های چشم آسیب بزند. ۷. خشکی چشم اگر همیشه در چشم‌هایتان احساس ناراحتی و خارش می‌کنید، شاید مشکلی وجود دارد. ممکن است فقط ناشی از بد کار کردن مجراهای اشک باشد. با این حال، خشکی چشم گاهی می‌تواند نشانه‌ی آرتروز باشد.۸. مردمک بزرگ وقتی مردمک‌ها گشاد می‌شود، ممکن است تمام چشم سیاه دیده شود. این در محیط‌های تاریک باید به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد. اگر در محیط روشن این اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ی آن باشد که یک حمله‌ی قلبی در آستانه‌ی وقوع است. ۹. ابری شدن چشم آدم‌ها وقتی پیر می‌شوند اغلب مبتلا به آب مروارید می‌شوند. ممکن است شما در ابتدا متوجه هیچ تغییری در بینایی‌تان نشوید، اما چشم ظاهری متفاوت پیدا می‌کند. سطح چشم خاکستری، گرفته، یا تیره و تار به نظر می‌رسد. ابری شدن چشم یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات چشم است. ۱۰. برون چشمی بعضی آدم‌ها به‌طور طبیعی چشم‌هایی برجسته دارند، اما اگر این یک تغییر فیزیکی جدید است باید نگران باشید. آدم‌هایی که با پرکاری تیروئید دست به گریبان هستند اغلب چشم‌هایی دارند که به نظر می‌رسد بیرون از حفره‌ی چشم است.۱۱. زردی چشم زرد شدن سفیدی چشم‌ها نشانه‌ی آن است که فرد صفرای اضافی دارد. این عموما علامت یرقان است، و به این معنی است که فرد دچار نارسایی کبد است. ۱۲. تاری دید با دیابت اگر دیابت دارید باید به‌طور ویژه مراقب بینایی چشم‌تان باشید. تاری دید می‌تواند ناشی از قند خون اضافی باشد که به عصب بینایی آسیب می‌زند. این با درمان قابل برگشت است، اما اگر از آن غفلت کنید، ممکن است نهایتا نابینا شوید.

بیماری آب سیاه

آب سیاه یک بیماری چشمی است که به عصب بینایی که وظیفه ی فرستادن اطلاعات بصری به مغز را بر عهده دارد، آسیب می رساند. به علاوه، دومین علت اصلی نابینایی در جهان محسوب می شود. بیش از سه میلیون نفر در آمریکا دچار آب سیاه هستند، اما تنها نیمی از آنها از این بیماری آگاهند. شناسایی شایع ترین شکل آب سیاه (که آب سیاه زاویه باز است) دزد خاموش بینایی نامیده می شود، چرا که این بیماری در ابتدا هیچ علائمی به همراه ندارد. در این بیماری، فشار چشم افزایش می یابد و نقاط کوری در گوشه ی چشم گسترش می یابد. این نقاط تا زمانی که عصب بینایی دچار آسیب جدی نشود، ناشناخته باقی می مانند.

درمان و پیشگیری از بیماری آب سیاه

درمان این بیماری بستگی به شدت آن دارد. یکی از راه های درمانی آن استفاده از قطره های چشمی دارویی به صورت روزانه است. عمل جراحی نیز یکی دیگر از این گزینه هاست. پیشگیری هر فردی باید از چهل سالگی به بعد معاینه ی چشم را آغاز کند. اگر افراد خانواده ی شما به این بیماری مبتلا هستند، احتمال ابتلایش در شما افزایش می یابد. برخی از متخصصان عقیده دارند که آفریقایی ها، مردم آمریکا و آسیایی زبان ها بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری چشمی می باشند.

بیماری ورم ملتحمه

این بیماری که به قرمزی چشم نیز معروف است، وقتی رخ می دهد که بافت شفاف روی سفیدی چشم ملتهب شود. این بیماری سالانه سه میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. شناسایی این بیماری چشمی موجب قرمز شدن سفیدی چشم می شود. در این حالت چشم ها به خارش و اشک ریختن می افتند، پلک چشم شما بسته می شود و کمی دچار تاری دید می شوید. گرچه این قرمزی ممکن است چشم هایتان را آزار دهد، اما نباید دردناک باشد و یا چشمان شما را نسبت به نور حساس کند.

درمان بیماری ورم ملتحمه

بسته به نوع قرمزی چشم ها، درمان های مختلفی وجود دارد. مثلا ورم چشمی فصلی که توسط گرده ی گیاهان ایجاد می شود، با شست و شوی دست و صورت، کمپرس آب سرد، آنتی هیستامین یا قطره ی استروئید چشمی درمان می شود. از آنجا که دارو در درمان ورم ویروسی تاثیری ندارد، بهترین راه این است که مدام دست هایتان را بشویید و وسایل شخصی تان را در اختیار دیگران نگذارید. استفاده از قطره های آنتی بیوتیک در مورد این ورم ملتحمه بی فایده است و درمان آن نیز 7 تا 10 روز طول می کشد. و اما ورم ملتحمه ی باکتریایی؟ این ورم ملتحمه در طی یک یا دو روز به قطره های چشمی آنتی بیوتیک پاسخ می دهد. شستن بهداشتی دست ها در بهبود این ورم اهمیت دارد، اما اغلب افراد 24 ساعت پس از مصرف قطره های آنتی بیوتیک می توانند به کار روزمره ی خود بازگردند. اگر عفونت ورم ملتحمه درمان نشود، عفونت به دیگر مناطق بدن سرایت می کند و حتی ممکن است موجب از دست رفتن بینایی نیز بشود. پیشگیری دست های خود را مدام بشویید و از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

بیماری دژنراسیون ماکولار

دژنراسیون ماکولار وابسته به سن، مهم ترین دلیل نابینایی در میانسالان است و آمار افراد مبتلا به این بیماری به شدت در حال افزایش است. دژنراسیون ماکولار وقتی رخ می دهد که ماکولای چشم شما – یعنی ناحیه ی کوچکی در شبکیه ی چشم که کمک می کند جزئیات را به خوبی ببینید- شروع به از بین رفتن می کند. شناسایی هر گونه تغییر در بینایی باید به پزشک گزارش شود و نقاط کور در مرکز بینایی به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند.

درمان بیماری دژنراسیون ماکولار

اگر به داشتن این بیماری مشکوک هستید، حتما برای تشخیص نزد پزشک بروید. دو نوع ژنراسیون ماکولار وجود دارد: خشک (که نوع رایج آن است و زمانی رخ می دهد که رسوب های دروزن که در زیر ماکولا وجود دارند نازک و خشک می شوند) و مرطوب (که ده درصد از موارد را تشکیل می دهد). نوع خشک آن درمان مشخصی ندارد. نوع مرطوب آن (زمانی رخ می دهد که رگ های خونی غیرعادی در زیر ماکولا رشد کند و موجب خونریزی شود.) می تواند با روش های گوناگونی درمان شود. از جمله می توان به درمان فاکتور ضد رشد اندوتلیال عروقی، نوعی تزریق چشمی که ماده ی شیمیایی را که منجر به ایجاد عروق خونی غیر طبیعی می شوند مورد هدف قرار می دهد، درمان لیزر حرارتی و فوتودینامیک درمانی اشاره کرد. برخی از مکمل های حاوی ویتامین و مواد معدنی نیز از پیشرفت این بیماری جلوگیری می کنند. پیشگیری هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما می توان از پیشرفت آن در بدن جلوگیری کرد. اما چگونه؟ کنترل فشار خون، مصرف غذاهای سالم برای چشم (همچون مرکبات، روغن های نباتی، آجیل ها، غلات کامل، سبزیجات سبز و ماهی آب سرد)، کنترل سطح چربی خون، عدم مصرف سیگار و انجام معاینه های پزشکی بهترین روش های پیشگیری از این بیماری است.

بیماری جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه وقتی رخ می دهد که رتینا یعنی همان بافت حساس به نور که پیام های بینایی را به چشم شما منتقل می کند از جای خود جدا می شود. البته چنین عارضه ای بسیار نادر است. برخی از مطالعات نشان داده است، یک درصد از جمعیت در برهه ای از زندگی خود دچار جدا شدگی شبکیه می شوند که در صورتی که درمان نشود، به نابینایی چشم می انجامد. شناسایی یکی از علائم این بیماری چشمی ، شروع جرقه هایی از نور در داخل چشم و یا دیدن اجسام شناور در ناحیه ی بینایی می باشد. در برخی از موارد، بیمار ممکن است یک سایه ی تاریک مات در حال رشد در اطراف چشم ببیند.

درمان بیماری جداشدگی شبکیه

در صورت مشاهده ی چنین علائمی باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. اگر این پاره شدگی کوچک باشد، با لیزر و یا انجماد درمانی می تواند درمان شود، اما در موارد دیگر، یک حباب گازی کوچک (به نام رتینوپکسی پنوماتیک) به چشم تزریق می شود. اگر پارگی شدید باشد، عمل جراحی مورد نیاز است. پیشگیری اگر نزدیک بین باشید، فاکتور ریسک شما برای ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. تنها باید مدام به معاینه ی چشم بپردازید. سفت مالیدن چشم با دست ها نیز چشم را به جدا شدن از شبکیه مستعد می سازد.

بیماری آب مروارید

آب مروارید زمانی رخ می دهد که لنز طبیعی چشم ها تار می شوند. اغلب افراد مسن دچار این بیماری می شوند، هر چند این مشکل در افراد سیگاری، افرادی که در معرض نور خورشید هستند و یا چشم آنها ضربه خورده زودتر رخ می دهد. طبق آمار سازمان پیشگیری از نابینایی آمریکا، حدود 24.5 میلیون فرد بالای 40 سال و حدود 50 درصد از افراد بالای 80 سال دچار این بیماری هستند. شناسایی علائم این بیماری چشمی به صورت تدریجی رخ می دهد. اگر دچار تاری دید، هاله ی چشمی و یا جرقه ی نور در چشم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات علائم این بیماری شامل از دست دادن حساسیت کنتراست و یا دوبینی در یکی از چشم ها می باشد.

درمان بیماری آب مروارید

یکی از راه های شایع این بیماری چشمی ، عمل جراحی می باشد. در گذشته برای انجام این جراحی، پزشکان یک شکاف 10 تا 11 میلی متری در قرنیه و بافت اطراف آن ایجاد می کردند، اما در زمان حال این عمل با ایجاد یک شکاف 3 میلی متری در چشم انجام می شود. در صورتی که برای خارج کردن آب مروارید عمل جراحی انجام نشود، بینایی شما به مرور زمان دچار اشکال می شود و عمل جراحی نیز سخت تر خواهد شد.

مهمترین بیماری های چشم

مهمترین بیماری های شایع چشم کدام است؟ ▪ معمولا عیوب انکساری ، بیشترین بیماری های چشم را تشکیل می دهد که این عیوب را می توان با تجویز عینک رفع کرد از دیگر بیماری های شایع چشم می توان به بلفاریت یا خارش و شوره پلکها اشاره کرد پس از این می توان به کاتاراکت یا آب مروارید اشاره کرد. بخشی از بیماری های چشم به بیماری های مربوط به کهولت سن مربوط می شود که به اصطلاح ماکولای ناشی از سن نام دارد آب سیاه یا گلدکرم نیز از بیماری های شایع چشم است ؛ اما گاهی بر اثر ضربه ، پارگی شبکیه نیز اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید : ناخنک چشم ♥ قوز قرنیه ♥ التهاب عنبیه ♥ آلرژی چشمیالتهاب زیر چشم

تاری دید

تاری دید

تاری دید ,تاری دید در ام اس,تاری دید لحظه ای,تاری دید و استرس,تاری دید صبحگاهی,تاری دید به انگلیسی,تاری دید بعد از خواب,تاری دید ناگهانی,تاری دید در بارداری

تاری دید

توضیحاتی در مورد تاری دید

وقتی احساس می کنیم چشم هایمان ضعیف شده است، شاید افزایش نمره عینک بهترین راه حل برای رفع مشکل نباشد، زیرا تاری دید همیشه دال بر نیاز به تغییر نمره عینک نیست. به گفته متخصصان چشم، علت تاری دید باید توسط پزشک بررسی شوددر این مطلب از سایت جسارت در مورد تاری دید صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تاری دید و ام اس

دکتر مصطفی سلطان سنجری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران دراین باره می گوید: برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند. بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود. ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند. بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد. قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد. تاری دید ناشی از بیماری های اعصاب به این صورت است که فرد نمی تواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته می شود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد. در واقع تاری دید ناشی از ام اس، به این صورت است که فرد احساس می کند، اشیا را از پشت شیشه ی مات می بیند و این حالت، برای 24 ساعت طول می کشد.

تاری دید و التهابات شدید بینایی

بیشتر افرادی که دچار بیماری های اعصاب چشمی می شوند، اغلب افراد جوانی هستند که دچار التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

تاری دید و آب مروارید

کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت در لنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. لنز طبیعی چشم حدودا از 65 درصد آب و 35 درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ ها نیز طوری قرار گرفته‌ اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه ی عبور نور از آن ها داده شود اما با بالا رفتن سن، بعضی از این پروتئین‌ ها ممکن است به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کدر در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌ شود. تار شدن یا محو شدن بینایی، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ ها و تغییر مداوم شماره ی عینک یا لنز تماسی از علایم آب مروارید است. کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایی شان می‌ شوند مثل نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه ی کدر و یا این که فرد مبتلا به آب مروارید، نوری که از خورشید یا لامپ می ‌آید را به صورت درخشنده تر می بیند و رنگ ‌ها را به روشنایی سابق نمی ‌بیند.

تاری دید و عیوب انکساری

چه اتفاقی می افتد که یک مرتبه احساس می کنید چشم های تان ضعیف شده اند؟ افرادی که عینکی هستند، می دانند که تاری دید یکی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می رود، البته این حرف وقتی برای شما بیشتر محسوس خواهد بود که شماره ی چشم های تان ده دهم یا صفر نباشد. به هر حال وقتی بیمار چشمش تار می ‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه ‌ای که تار می دید شفاف شد، او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌ پزشک است.مطالعات زیادی در خصوص عوامل موثر در ایجاد عیوب انکساری انجام شده است که البته در برخی از موارد آن اختلافاتی وجود دارد، به عنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله ی نزدیک(خواندن و نوشتن) مطالعاتی صورت گرفته است، ولی به طور یقین ارتباطی بین آن و نزدیک بینی ثابت نشده است ولی این گونه استنباط می شود که مطالعه، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک بینی ندارد، اما اصولا افراد اجتماعی و آن هایی که بیشتر مطالعه می کنند، بیشتر دچار عیوب انکساری می شوند. کار با کامپیوتر یا تلویزیون نتوانسته است ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک بینی را اثبات کند به همین جهت استنباط بسیاری از متخصصان این است که استفاده از این وسایل نمی تواند عامل عینکی شدن باشد.

تاری دید و التهاب مزمن

التهاب مزمن یکی از غدد کوچک تولید کننده ی چربی که در پلک ‌های بالا و پایین قرار دارد مهم ترین دلیل بروز بیماری شالازیون است و اشکال در ظاهر چشم و تاری دید از عوارض این بیماری به شمار می ‌رود. شالازیون یکی از بیماری ‌های چشم است که در آن، تورم کیستی در پلک به وجود می ‌آید. التهاب مزمن یکی از غدد کوچک تولید کننده ی چربی که در پلک‌ های بالا و پایین قرار دارد، مهم ترین دلیل بروز این عارضه چشمی است.

تاری دید و ناخنک های بزرگ

ناخنک های بزرگ در چشم موجب تاری دید می ‌شود اما با جراحی می‌ توان این ناخنک ‌ها را برداشت. ناخنک یکی از بیماری ‌های چشم به شمار می‌ رود. اگر ناخنک کوچک باشد و موجب قرمزی و سوزش چشم ‌ها نشود و از طرفی ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد، به درمان خاصی نیاز ندارد. با التهاب ناخنک چشم قرمز شده و دچار سوزش می‌ شود؛ در این وضعیت برای بیمار قطره‌‌ های اشک مصنوعی تجویز می ‌شود که استفاده ی مکرر از آن موجب تسکین این علائم می ‌شود. در شرایطی که ناخنک التهاب شدید پیدا کند بیمار با نظر چشم‌ پزشک می ‌تواند برای یک دوره درمانی از قطره‌ های استروئیدی یا سایر قطره‌ های ضد التهاب استفاده کند. ناخنک‌ های بزرگ تر با ایجاد آستیگماتیسم موجب تاری دید می ‌شوند؛ از این رو با جراحی می‌ توان آن را برداشت

تاری دید در دیابت

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم های شان مواجه هستند(مثل کوری تدریجی و یا آب مروارید). اما بیشترین تهدید، تأثیری است که دیابت روی گردش خون در چشم ها می گذارد و باعث کوری می شود.

تاری دید و دوبینی

برخی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم، فرد دو بینی دارد اما فکر می کند که تار می ‌بیند. در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می ‌تواند متوجه این مشکل بشود. اگر با دو چشم، تار می ‌بیند و با یک چشم، درست می ‌بیند مشخص می ‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

تاری دید و سکته

تاری دید در حمله های ایسکمیک، شایع است. در سکته خفیف (mini-stroke)، انسداد موقت جریان خون ایجاد می شود. سکته های خفیف، هشدار می دهد که یک سکته کامل در راه است. علایم سکته هــــــای خفیف می تواند خیلی سریع ظاهر شود و خیلی نمی ماند این علایم شامل تاری دید، دیدن نورهای درخشان یا سیاه شدن کامل بینایی است. گاهی برای چند ثانیه، فرد دچار دید خاکستری یا تیره می شود. علایم دیگر شامل تغییر در حس های شنوایی و چشایی، سردرگمی و مشکل گفتاری است.

تاری دید و استفاده از لنز

نتایج بررسی های سال ۲۰۱۱ نشان می دهد، بیشتر افرادی که از لنز استفاده می کنند در کار خود تبحر کافی ندارند و تنها ۲ درصد روش صحیح مراقبت و استفاده از لنز را می دانند. استفاده طولانی مدت از لنز یا تمیز کردن با روش نادرست، باعث تراکم باکتری و حتی انگل ها در چشم می شود و این امر احتمال عفونت جدی چشم را افزایش می دهد بنابراین، هر روز لنز را از چشم ها دربیاورید، درست تمیز و محلول و ظرف نگه داری آن را هر ماه عوض کنید. در صورت تاری دید، قرمزی یا درد به پزشک مراجعه کنید.

مصرف داروها و تاری دید

مصرف داروهای مختلف می تواند باعث تاری چشم شود از جمله قرص های فشارخون، استروئیدهای خوراکی و قرص های خواب. به قرص های آنتی هیستامین مانند زیرتک (zyrtec) و کلارتین (claritin) توجه بیشتری کنید. زیرا این داروها می تواند باعث واکنش در بدن شود که تولید اشک را کاهش می دهد. بدتر از آن، آنتی هیستامین ها می تواند خطر گلوکوم را افزایش دهد. بنابراین اگر پس از مصرف این داروها دچار تاری و درد چشم شدید به پزشک مراجعه کنید.

تاری دید و خشکی چشم

فرو بردن صورت در بالشت هنگام خواب باعث می شود روز بعد دچار خشکی چشم شوید. جریان هوا نیز باعث خشکی چشم می شود. فشار آوردن روی چشم ها هنگام خواب از جمله قرار دادن دست یا قسمت داخل آرنج روی چشم می تواند روی بافت های چشم فشار وارد و گردش خون را محدود کند. این موضوع باعث می شود هنگام بلند شدن از خواب دچار تاری دید شوید.

علل تاری دید

تاری دید گاهی به این علت است که عدسی چشم تا حدی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌‌تواند بر روی اجسام نزدیک، مخصوصاً روزنامه، نقشه، یا اجسام ریز تطابق کامل انجام دهد. ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند. همچنین تاری دید ممکن است اولین علامت گرفتاری‌های جدی چشم مثل آب مروارید، آب سیاه ، یا تخریب لکهٔ زرد چشم باشد. برخی شرایط خاص که مستقیماً به چشم مربوط نمی‌شوند نیز گاهی تاری دید می‌آورد. از جملهٔ اینها بیماری قند، کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب است. برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند. بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.بیشتر افراد جوان دچار بیماریهای اعصاب چشمی و التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

تاری دید و ضعف چشم

تاری دید یکی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می رود، در این مواقع وقتی بیمار چشمش تار می ‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه ‌ای که تار می دید شفاف شد، او مشکل عیوب انکساری (نزدیک بینی ، دور بینی ، آستیگماتیسم)دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌ پزشک است ، این گونه استنباط می شود که مطالعه، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک بینی ندارد، اما اصولا آنهایی که بیشتر مطالعه می کنند، بیشتر دچار عیوب انکساری می شوند ، ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک بینی بعلت کار با کامپیوتر یا تلویزیون نیز اثبات نشده است و بسیاری از متخصصان معتقدند که استفاده از این وسایل نمی تواند عامل عینکی شدن باشد.

تاری دید یکی از علائم نزدیک ‌بینی

تاری چشم یک یا هر دو چشم یکی از علائم نزدیک ‌بینی (myopia) است که با سردرد، چپ شدن چشم و کشیدگی عضلات چشم همراه است. نزدیک‌ بینی شایع‌ترین عیوب انکساری چشم است و بیمار اشیاء دور را تار می‌بیند. نزدیک ‌بینی زمانی بروز می‌یابد که قرنیه انحناء شدیدی داشته باشد یا مردمک بزرگ باشد. در این شرایط نور در جلوی شبکیه متمرکز می‌شود و در نتیجه تصویر شکل گرفته در پشت چشم وضوح کافی را ندارد. عینک، لنز و جراحی‌های رفع عیوب انکساری، ماند لیزیک و پی آر کی، متداول‌ترین روش‌های اصلاح نزدیک‌بینی محسوب می‌شود.

تاری دید یکی از علائم دوربینی

تاری دید ناشی از دوربینی (hyperopia) زمانی پیش می‌آید که بیمار اشیاء دور را به خوبی ببیند، اما چشم‌ها نتواند به خوبی بر روی اشیاء نزدیک متمرکز شود. دوربینی باعث کشیدگی غیرعادی عضلات چشم و خستگی چشم می‌شود. چنانچه دوربینی شدید باشد، بیمار حتی اشیاء دور را نیز تار می‌بیند. دوربینی معمولاً پی‌آمد کوچک‌ بودن مردمک است، یعنی این که نور بر شبکیه متمرکز نمی‌شود و تمرکز آن پشت بخش عقبی چشم اتفاق می‌افتد. دوربینی نیز مانند نزدیک‌بینی با عینک، لنز یا جراحی اصلاح عیوب انکساری درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید : دوبینی ♥ سیاهی رفتن چشم ♥ تیرگی دور چشم ♥ انحراف چشمآب سیاه چشم

قرص قند

قرص قند

قرص قند ,قرص قند خون,قرص قند برای لاغری,قرص قند متفورمین,قرص قند زیپتین,قرص قند گلی بن کلامید,قرص قند خارجی,قرص قند نوونورم,قرص قند زیپمت

قرص قند

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قرص قند صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

توضیحاتی در مورد قرص قند

افزایش آموزش‌ های مرتبط با سلامت و اطلاع ‌رسانی تقریبا مناسبی که درباره دیابت صورت می ‌گیرد، باعث تشخیص زودرس این بیماران می ‌شود و به همین دلیل این بیماران نیازمند دانستن مطالب بیشتری درباره داروهای شان هستند. شاید پزشکان کمتر فرصت کنند درباره داروهای این بیماران اطلاعات مناسبی به آن ها عرضه کنند. دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می ‌آید. انسولین ماده‌ای است که در بدن توسط لوزالمعده تولید می ‌گردد و باعث می ‌شود قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد. دیابت به دو شکل عمده دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 بروز می ‌کند.

آشنایی با بیماری قند

دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus),[ف ۱] یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

مصرف قرص قند

رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و همچنین انجام فعالیت بدنی اساسی ‌ترین اصول درمان در بیماران دیابتی نوع 2 هستند و در صورتی که قند خون پس از چند هفته کنترل نشود، نیاز به درمان با قرص ‌های خوراکی پدید می ‌آید. به خاطر داشته باشید که مصرف قرص به هیچ عنوان جای رژیم غذایی را نمی ‌گیرد و شما با وجود مصرف قرص قند هم چنان به یک رژیم غذایی خوب و فعالیت بدنی منظم نیاز دارید.

انواع قرص قند

قرص‌ هایی که به‌ طور معمول برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، عبارتند از: 1- گلی‌بن‌کلامید یا گلیبوراید که نام دیگر آن دائونیل است. در همین گروه دارویی، از کلروپروپامید نیز گاهی استفاده می‌ شود. 2- متفورمین البته به تازگی قرص‌ های متعدد دیگری نیز برای درمان دیابت نوع 2 به بازار عرضه شده‌اند که هنوز استفاده از آن ها خیلی رایج نشده است. در هر حال شما باید نام قرص‌های مصرفی خود را بدانید و اگر به خاطر سپردن آن ها برای تان مشکل است، نام قرص و تعداد دفعات مصرفی را روی یک کارت یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید.

تاثیر قرص قند در بدن

توجه داشته باشید که قرص ‌های خوراکی همان انسولین نیستند و محتوی انسولین نیز نمی ‌باشند. این قرص‌ ها در افراد دیابتی که بدن شان هنوز انسولین می‌ سازد، مصرف می ‌شوند و از راه‌های زیر سبب کاهش غلظت قند خون می ‌گردند: 1- کمک به بدن برای آزاد شدن بیشتر انسولین در خون 2- تسهیل ورود قند به داخل سلول 3- کاهش میزان تولید قند در کبد

قرص قند و دیابت

قرص ‌های خوراکی فقط در دیابتی‌ های نوع 2 که قند خون شان با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کنترل نشده است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص‌ های خوراکی پایین آورنده قند خون، تنها هنگام انجام هم‌ زمان فعالیت بدنی منظم، رعایت برنامه غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می‌ آید. مصرف قرص های خوراکی به معنای ترک انجام فعالیت بدنی منظم و عدم رعایت برنامه غذایی صحیح نیست چرا که در این صورت، استفاده از این قرص ‌ها به تنهایی کمک‌ کننده نخواهد بود.

عوارض جانبی قرص قند

قرص ‌های خوراکی عوارض جانبی اندکی دارند اما مانند همه داروها باید با دقت مصرف شوند. پزشک مناسب‌ ترین قرص خوراکی را با توجه به شرایط جسمی شما تجویز می ‌کند اما گاهی اوقات ممکن است با مصرف این قرص‌ ها مشکلات زیر پدید آید: * برخی افراد ممکن است با مصرف قرص گلی‌بن کلامید دچار بثورات پوستی شوند که البته با قطع مصرف قرص، این عارضه از بین خواهد رفت. * قرص‌های خوراکی ممکن است با داروهای دیگر تداخل اثر داشته باشند. به طور مثال هنگامی که این قرص ‌ها را مصرف می ‌کنید، از مصرف آسپرین بپرهیزید و برای تسکین درد از استامینوفن استفاده نمایید. البته در افرادی که به دلیل مشکلات قلبی آسپرین مصرف می ‌کنند، میزان آسپرین مصرفی روزانه برای آن ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. * گلی‌بن‌کلامید می‌تواند در برخی افراد باعث کاهش شدید غلظت قند خون شود بنابراین با مصرف این دارو باید برنامه غذایی را به درستی رعایت نمایید. * با شروع مصرف قرص متفورمین ممکن است مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال رخ دهد که معمولا ظرف چند روز از بین می ‌روند، برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است این قرص همراه با غذا یا پس از غذا استفاده شود. * افراد دیابتی که قرص متفورمین مصرف می ‌کنند، باید به‌ طور سالانه از نظر وضعیت کبد و کلیه‌ها بررسی شوند.

مصرف منظم قرص قند

با مصرف منظم قرص‌ های تجویز شده توسط پزشک، رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، غلظت قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید و از پیدایش عوارض افزایش قند خون جلوگیری کنید.

زمان مصرف قرص قند

به دلیل تفاوت اثر قرص گلی‌بن کلامید و متفورمین، بهتر است گلی‌بن کلامید نیم ساعت پیش از مصرف غذا و قرص متفورمین برای کاهش عوارض گوارشی مثل تهوع، همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن خورده شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص قند

این قرص ‌ها باعث بهبود قطعی دیابت نمی‌ شوند بلکه با روش ‌های مختلف به کنترل غلظت قند خون کمک می ‌کنند. * اگر با یک نوع قرص کنترل مطلوب قند خون حاصل نشد، ممکن است پزشک استفاده هم ‌زمان از دو نوع قرص را تجویز نماید. * اگر فرد دیابتی به علت یک عفونت شدید یا مشکل قلبی یا عمل جراحی، در بیمارستان بستری شود، ممکن است در طول دوران بستری به تزریق انسولین نیاز پیدا کند. در این صورت پزشک معالج میزان انسولین لازم (که جایگزین قرص ‌ها می ‌شود) را برای وی تجویز خواهد کرد. * اگر دیابت شما با مصرف قرص کنترل نشود، ممکن است پزشک به منظور ایجاد کنترل مطلوب، تزریق انسولین را برای شما شروع کند.در صورتی که می ‌توانید غذا بخورید حتما مصرف قرص را ادامه دهید. * سعی کنید در دوران بیماری غذای معمولی مصرف نمایید و مایعات(بدون شیرینی) زیاد بخورید. * اگر به علت تهوع، استفراغ و… قادر به خوردن غذا نیستید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. * اگر نمی‌ توانید غذای معمولی بخورید، سعی کنید به جای آن سوپ، شیر یا آب‌میوه مصرف نمایید. * کلا در دوران بیماری باید با پزشک خود در ارتباط باشید.

قرص قند متفورمین

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود. افرادی که دیابت نوع دوم دارند، سطح قند خونشان بالاتر از حد نرمال است. متفورمین دیابت را درمان نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا سطح قند خون در رِنج نرمال بماند

دیابت و چاقی

چاقی یک عامل تقریبا مشترک بین افراد دیابتی نوع 2 است. چاقی باعث مقاومت سلول ‌ها نسبت به انسولین می ‌شود و در نتیجه بدن در تحمل مواد قندی دچار اختلال می ‌گردد. پس با کاهش وزن و رساندن آن به حد طبیعی، باعث کنترل بهتر قند خون خود شوید.

درمان دیابت و قرص قند

برای کنترل و درمان دیابت می‌توان از داروهایی همچون قرص رپاگلینید و قرص متفورمین استفاده کرد. علاوه بر این مصرف خوراکی‌هایی مثل انجیر و بامیه می‌تواند یک درمان خانگی برای دیابت محسوب شود.

قند خون طبیعی

به طور طبیعی قند خون طبیعی در حالت ناشتا بین 110 تا 126 است. مرض قند یا دیابت، بیماریی است که میزان قند خون از حالت طبیعی بالاتر رفته است. اگرچه دلایل ابتلا به دیابت مختلف است اما به طورکلی هرگونه اختلال و نقص در عملکرد سایر هورمون‌ها که به طور مستقیم روی سوخت و ساز، تجزیه و مصرف قند موثرند می‌تواند در ایجاد بیماری دیابت موثر باشد. اگرچه برای بیماری دیابت علاوه بر درمان‌های دارویی روش‌های درمان خانگی و گیاهی هم وجود دارد اما باید بدانید استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این بیماری و روش‌های درمان خانگی دیابت، بیشتر جنبه پیشگیری از این بیماری را دارد و افراد مبتلا به این بیماری بایستی حتما زیر نظر پزشک مداوا گردند.

قرص قند رپاگلینید

قرص رپاگلینید (Repaglinide) از داروهای ضد دیابت خوراکی است که جهت کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تجویز می‌شود. سردرد، درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. این دارو همانند سایر داروهای کاهش‌دهنده قند خون توانایی ایجاد عارضه افت قند خون را دارد. بنابراین باید میزان مصرف آن حتما توسط پزشک و با توجه به ضعف و شدت بیماری فرد تعیین گردد. توجه داشته باشید که مصرف این دارو در بیماران کبدی و کلیوی با احتیاط باید باشد. عوارض قرص رپاگلینید شامل سردرد، درد قفسه سینه، سینوزیت، یبوست، تهوع، اسهال، استفراغ، عفونت دستگاه تنفسی و ادراری، اختلالات گوارشی و دندان درد می‌باشد.

قرص قند متفورمین و عوارض آن

قرص متفورمین (Metformin) که با نام‌های دیگری همچون گلوکوفاژ، متوور، متفورمکس یا مینومتفورمین شناخته می‌شود به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) به کار می‌رود. تهوع و بی‌اشتهایی برخی از عوارض این دارو است. متفورمین مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند. درواقع متفورمین نمی‌گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود و هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. عوارض قرص متفورمین شامل یپوگلیسمی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب‌آلودگی، معده درد، تشنج،‌ لرزش بدن‌،‌ کوتاهی تنفس،‌ اختلال در صحبت کردن، اختلالات رفتاری، اختلال در تمرکز حواس،‌ چرت زدن، کم شدن قدرت بدنی و بی‌قراری، اضطراب، تاری دید، احساس تنگی در قفسه سینه و عرق سرد می‌باشد.

قرص قند گلی بن کلامید و عوارض آن

قرص گلی بن کلامید (Glibenclamide) نوعی قرص دیابت است که در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود. مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع گلی بن کلامید همراه با متفورمین استفاده می‌شود. معمولا برای بیماران دیابتی چاق کمتر از گلی بن کلامید استفاده می‌شود چون این دارو باعث بروز افزایش وزن می شود. این دارو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. عوارض قرص گلی بن کلامید شامل افت قند خون، افزایش وزن، سردرد، تهوع، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست و افزایش وزن، افت هوشیاری، تشنج، زردی چشم‌ها یا پوست، تیرگی ادرار یا کمرنگی مدفوع، تب، گلودرد، بثورات جلدی، خارش یا کهیر، تورم زبان، لب‌ها یا صورت، حساسیت به نور آفتاب، خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول می‌باشد.

بیشتر بخوانید : قرص زادیتن ♥ قرص معده ♥ قرص گل مغربی ♥ قرص عفونت معده قرص قهوه سبز